Program
Americký futbal - 05.03.2021 16:10

Klesá záujem o Super Bowl?

redakcia Autor: redakcia | Zdroj: Ludo Gálka

Dlhodobo najsledovanejšia televízna udalosť v Spojených štátoch amerických, finále profesionálnej ligy v americkom futbale NFL - Super Bowl - stráca divákov. Správa, ktorej by ešte pred pár rokmi nikto neveril, dnes začína zamestnávať analytikov šoubiznisu čoraz viacej. Prečo?

Odpoveď je jednoduchá – ak medzi 30 najsledovanejších televíznych prenosov v dejinách patrí 29 Super Bowlov, určite je potrebné zistiť, prečo záujem odrazu klesá.

Len pre zaujímavosť, tým jediným programom, ktorý zabránil totálnej dominancii amerického futbalu, je aj u nás známy seriál M.A.S.H.. Ten sa umiestnil na 9. priečke, keď jeho záverečnú epizódu sledovalo v roku 1983 neuveriteľných 105,97 milióna divákov. Tohtoročný Super Bowl už dosiahol „iba“ 96,4 milióna, čo je najnižšie celkové číslo od roku 2007.

Ale vráťme sa k súčasnosti. Napriek obrovskej propagácii zo strany NFL, napriek hviezdam ako Tom Brady (najúspešnejší hráč v dejinách), či vždy do neba ospevovanej polčasovej šou, pokles diváckeho záujmu o Super Bowl v najdôležitejšej vekovej kategórii – 18 až 49 rokov, je očividný a výrazný.

Od roku 2011, kedy finále Medzi Pittsburghom a Green Bay sledovalo v tejto demografickej skupine 52,5 milióna divákov, tohtoročný Super Bowl z floridskej Tampy si pozrelo už „iba“ 34,3 milióna. Či za týmto prepadom stojí pandémia, jednoznačne sa vyvíjajúci zápas, či nešťastne zvolený polčasový interprét (spevák Weeknd absolútne nezaujal), to nevie v súčasnosti povedať zatiaľ nikto. Isté ale je, že ľudia mladší ako 50 rokov si k Super Bowlu už nesadajú v takých počtoch ako v minulosti.

Jedným z dôležitých faktov, na ktorom sa zhodnú všetci odborníci, je roztrieštenosť mediálneho trhu. Platformy ako Netflix, Youtube, Disney+ a mnoho ďalších zápasia o diváka s ohromnou intenzitou, konkurencia silnie, a preto aj taký mediálny gigant, akým Super Bowl nepochybne stále je, a poďme k fráze: „už dávno nie je tým, čím býval“.

Streamovanie športových prenosov sa stáva bežnou záležitosťou, k vyššie uvedeným 34 miliónom televíznych divákov si môžeme prirátať 5,7 mil. streamujúcich tento rok, čo je oproti 3,4 mil. z roka minulého nárast o vyše 67 (!) percent.

Takže otázkou je: klesá záujem o NFL, či americký futbal ako taký? Môže zaň Colin Kaepernick (bývalý hráč, ktorý začal protest proti sociálnej nespravodlivosti a policajnej brutalite tým, že pokľakol počas štátnej hymny) alebo je tým faktorom škandál s utajovaním otrasov mozgu a ich devastačným vplyvom na zdravie hráčov, z ktorých mnohí zomreli, resp. majú doživotné následky?

Alebo odrádza divákov rast kriminality v radoch hráčov, za všetky prípady spomeňme viacnásobného vraha Aarona Hernandeza, či početné akty domáceho násilia, týrania detí alebo drogové delikty? Tak či onak, klesajúci záujem, minimálne za posledných 10 rokov, je faktom, ktorý určite mediálnych odborníkov zamestnáva. Hoci o bezprostrednej hrozbe sa zatiaľ hovoriť nedá. Po ekonomickej stránke si NFL nepohoršila, cena 30-sekundového reklamného spotu bola aj tento rok astronomická – 5,5 milióna USD a za televízne práva na 10 rokov obdržia tímy približne 100 miliárd (!) USD.

A tak zatiaľ najpravdepodobnejšou teóriou za klesajúcim počtom divákov Super Bowlu je fakt, že okrem futbalových nadšencov, Super Bowl najmä svojou pompéznosťou vždy prilákal aj obrovskú skupinu tzv. nefutbalových divákov, ľudí, ktorí nesledujú zápasy každý týždeň, ale k celonárodnému finále si predsa len sadli, nielen pre športový zážitok, ale naopak, práve pre šou, ktorá je s finále vždy spojená. Reklamné spoty, polčasový program, celebrity, a samozrejme, toto všetko v gigantickej mediálnej bubline.

A práve túto skupinu prestáva Super Bowl zaujímať. Prieskumy potvrdili, že počas pandemického roka 2020 ľudia výrazne zmenili čas strávený pred televíznou obrazovkou. Zatiaľ, čo sledovanie športových prenosov (nielen futbalu, ale všetkých profesionálnych líg) dramaticky kleslo, naopak neuveriteľne vzrástli hodiny strávené hraním počítačových hier a streamovaním Netflixu. Ťažko povedať, či je to posun k lepšiemu, ale fakty sú fakty...

NFL, majitelia klubov, či televízne spoločnosti určite týmto vývojom nadšení nie sú a v budúcnosti sa pokúsia negatívny trend zvrátiť. Veľmi sa spoliehajú napr. na celoplošnú legalizáciu športových stávok, keďže túto zatiaľ stále neprijali všetky štáty USA, ale zároveň si uvedomujú, že boj o diváka začína už v mladom veku, a preto chystajú rozličné programy a aktivity, ktorými chcú prilákať mládež ešte predtým, než sa dostane do najdôležitejšej a najsledovanejšej štatistickej kategórie.

A ak by mal divácky záujem klesať aj naďalej, určite nikde „za rohom“ nečaká vhodný, resp. ambiciózny nástupca. Určite sa netreba obávať, že v najbližších 20 rokoch nahradí popularitu Super Bowlu trebárs finále ligy eSports alebo finále Ligy majstrov UEFA. O televíznych šou ani nehovoriac – také svetoznáme „bomby“ akými sú Hra o Tróny, či Teória veľkého tresku dosiahli maximálne hranice sledovanosti 19,7 mil., resp. s 18.5 mil. divákov.