Úmrtí na Dakare bude menej, pomôcť má osvedčená vesta z Moto GP
Púštne motoristické dobrodružstvo s názvom Rely Dakar bude mať na začiatku januára novú podobu. Opäť sa síce uskutoční v Saudskej Arábii, avšak všetky merané úseky zmenili svoju lokalitu. Pretekári prejdú púšťou, zavítajú aj k pobrežiu Červeného mora, ale štart 3. januára aj cieľ 15. januára je lokalizovaný v Džidde, čo je druhé najväčšie mesto krajiny, najvýznamnejší prístav a zároveň centrum regiónu Mekka. Dôvodom zmeny trasy bola snaha vyťažiť maximálny potenciál "Krajina je taká veľká, že sme museli zopakovať len 50 až 100 kilometrov z tohto roka. Každá etapa bude mixom rôznych zložiek s dunami, technickými pasážami aj rýchlymi časťami," zhrnul šéf podujatia David Castera pri štvrtkovom zverejnení trasy.
?? Here it is! The #Dakar2021 route!
— DAKAR RALLY (@dakar) June 11, 2020
The new route, which is more technical and more varied, challenges the competitors to take on the dunes from the first to the last day ?? ?? pic.twitter.com/5KpH4GTRIA
Metropola Senegalu, figurujúca v názve, tak nebude súčasťou trasy už štrnásty rok. Naposledy sa tak stalo ešte v roku 2007, následne mala história podujatia ročnú prestávku, vrátila sa desiatimi ročníkmi na juhoamerickej pôde a na začiatku aktuálneho desaťročia ju premiérovo zastrešil Arabský polostrov. Noviniek sa dočká aj bezpečnosť jazdcov. Minulý rok prišla o život dvojica motocyklistov Edwin Straver a Paulo Goncalves. V edícii 2021 sa zaviedli pravidelnejšie výmeny pneumatík, nutnosť dodržať ich jednu značku, úseky, vyhodnotené ako rizikové, prešli znížením maximálnej povolenej rýchlosti na 90 kilometrov za hodinu a označené boli ako "pomalé zóny" a zavedú sa špeciálne zvukové signály, ktoré budú informovať o akomkoľvek nebezpečenstve na trati alebo v jej blízkosti. Ich testovanie je naplánované na marockú rely, ktorá bolo preplánovaná z marca na október.
Jazdci na motorkách budú navyše vystužení špeciálnymi airbagovými vestami. Na ich vývoji a vylepšovaní sa pracuje už dlhší čas a ešte pred samotným januárovým štartom plánujú organizátori niekoľko stretnutí s výrobcom o doladení detailov. Pôjde pritom o pomerne rýchly proces, nakoľko táto novinka už bola zavedená v rámci Moto GP. Preukázateľne pritom znížila následky mimoriadne nebezpečných pádov vo vysokej rýchlosti a od roku 2018 je povinnou výbavou pretekára. Využívané sú aj jazdcami na koňoch a pred časom sa dostali na trh pre každodenných motorkárov. Nejde však o lacnú záležitosť a ich cena vychádza na 700 eur.