Bojové športy - 17.01.2020 18:23

Slávna americká MMA organizácia potrebuje reformu, inak zanikne

Richard Weinfortner Autor: Richard Weinfortner | Zdroj: huste.tv/Sherdog

Bitky v klietke už zďaleka nie sú len šialeným nápadom amerického marketéra, ako tomu bolo pred 25 rokmi, ale za toto obdobie spravil šport obrovský progres a zažil veľký rozmach. Túto formu zábavy si rýchlo obľúbili v Európe aj Ázii a upísať si kvalitného bojovníka je pre promotéra hotová veda. UFC si stále drží meno najprestížnejšej organizácie, ale Bellator, One FC, KSW či Rizin sú dôstojnými konkurentmi. Najmä Bellator sa drží v tieni dominantnej americkej organizácie a pokiaľ nepríde s ráznou systémovou zmenou, zvyšky jeho slávy môžu rýchlo zhasnúť. Čelní predstavitelia vedia perfektne chodiť v oblasti finančných ziskov a rok 2019 bol pre nich v tomto smere naozaj vydarený. Lenže popularita a meno, vinou silnejúcej konkurencie, značne upadá. S takýmito závermi prišiel špecializovaný portál Sherdog aj napriek tomu, že v poradí 240. turnaj vyšiel na konci kalendárneho roka 2019 výborne a z tribúny ho sledovalo vyše 26 tisíc nadšených fanúšikov a ďalších tristotisíc divákov sedelo pri svojich obrazovkách či monitoroch.

Bojovalo sa síce 29. decembra, no stále ide o najaktuálnejšie podujatie, ktoré organizácia pripravila. Na realizácii sa podieľal aj diplomatický partner, japonský Rizin, a dejiskom bola japonská Saitama Super Arena. Organizátori sa dohodli, že sa začne bojovať už v poludňajšom čase, aby sa akcia prispôsobila časovému pásmu diváka v USA. V hlavnom zápase Fjodor Emelianenko knokautoval Quintona Jacksona a podobný typ ukončenia videli diváci za daný večer hneď šesťkrát. Promotéri hlásili parádne zisky z predajnosti vstupeniek aj vysielacích práv, za čo mohla lukratívna zmluva na deväťmiestnu čiastku s DAZN. Potiaľto je to obchodne všetko správne, peniaze sú zarobené, ale je otázkou, koľko takýchto turnajov sa ešte dá v novom roku pripraviť.

Odborníci Bellatoru vyčítajú, že príliš lipne na slávnych menách, ktoré dosiahli veľké úspechy v minulosti a dnes ich kariéra už stagnuje. Mladší a perspektívnejší fighteri preto nedostali dostatok priestoru ukázať sa a šplhať rebríčkom nahor, preto odišli tam, kde videli väčší priestor. Emelianenko či Jackson ukázali, že sa aj v 43 respektíve 41 rokoch stále predávajú dobre. Horšie na tom už boli zápasy Franka Mira, Chaela Sonnena alebo Tita Ortiza a ani záujem o ruskú hviezdu nebude trvať večne. Krokom vedľa bola v očiach fanúšikov aj zmena vysielateľa. Od Paramountu sa väčšina najväčších večerov preniesla na DAZN, ktorý vedie vlastnú platobnú bránu. V konkurencii s UFC pritom šlo stále o tie menej atraktívne zápasy a mnohým divákom sa akosi nechce zriaďovať si nové kontá a trvalé príkazy, keď niečo podobné a nie menej kvalitné, môžu sledovať na dostupnejších kanáloch.


Ilima-Lei Macfarlanová je po boku A.J.-a McKeeho najlepšou nádejnou bellatorskou odchovankyňou

"Pay per view" je v športe trendom, ku ktorému všetko smeruje, no Bellator na ten svoj potrebuje fanúšikov nalákať. Jednak väčším promovaním cez všeobecnejšie využívané kanály a siete, navyše potrebuje kompromis medzi lakáním na hviezdne mená a predstavovaním nových nádejí. Popri tom by teoreticky mal byť schopný "vychovať" nových odberateľov pre DAZN. Také niečo bolo naznačené v prípade Ilima-Lei Macfarlanovej, ktorá má profesionálnu bilanciu 11-0. Ženy ju vnímajú ako poprednú fighterku, a to si meno budovala výlučne v Bellatore. Jej domácim prostredím sa navyše stalo Honolulu a turnaje Bellator 213 a 236 tam mali neopakovateľnú atmosféru. Keďže však boli zamknuté cez Američanmi málo využívanú platobnú bránu, jej kľúčové víťazstvá si naživo vychutnalo málo ľudí. Pracovať sa dá aj v vychádzajúcimi hviezdami perovej váhy - A.J.-om McKeeom (s bilanciou 16-0) a Jamesom Gallagherom (10-1). Ich predávanie bude počas roka 2020 rozhodne na programe dňa, ale treba k tomu nájsť kompromis, aby sa nevybili len v pozadí veľkého zápasu nejakej prestarnutej dvojice. Pokiaľ by vyšlo rozdelenie vysielania a veľkých mien medzi Paramount a DAZN, pričom z druhej platformy by sa stal poskytovateľ prémiového obsahu, môžu ešte prísť zlaté časy. Len či sa do toho kompetentným bude chcieť ísť.

Richard Weinfortner

Richard Weinfortner

Viac článkov od autora