Novinky - 06.08.2019 16:41

Hamilton so 62-bodovým náskokom, ešte však nie je rozhodnuté

Zdroj: Tomáš Horváth

Sedemdesiaty ročník majstrovstiev Formuly 1 má za sebou úvodných dvanásť pretekov. Počas najbližších dvoch týždňov musia byť továrne všetkých tímov zatvorené a tak si oddýchnu nielen jazdci, ale aj mechanici, či inžinieri. Pred touto prestávkou sme sa detailnejšie pozreli na doterajší priebeh sezóny.

Bottas adeptom na titul

Ako už býva tradíciou v posledných rokoch, pred každou sezónou sa špekuluje kto zosadí z trónu suverénny Mercedes. Bude to Ferrari, Red Bull, či prekvapujúco niekto iný? Úvodných päť pretekov ukázalo pravý opak. Víťazstvá si doslova striedali Lewis Hamilton a Valtteri Bottas, Mercedes pridával jeden double za druhým. Bottas vyhral dvakrát, Hamilton zaknihoval tri víťazstvá. Vynorila sa tak otázka, či Fín dokáže konkurovať päťnásobnému majstrovi sveta dlhodobo. Hovorilo sa o tom, že práve táto dvojica si to rozdá v súboji o titul, veď pred šiestym závodom sezóny ich delilo len sedem bodov.

Spanilá jazda s dvoma zaváhaniami

Nasledovala prestížna Veľká cena Monaka. Jazdci v žiari reflektorov pripravení zabojovať na mestskom okruhu v Monte Carle. A víťaz? Správne – Lewis Hamilton. Brit potvrdil svoje majstrovstvo a napriek problémom s monopostom v Monaku vyhral. A víťazil ďalej. V Kanade, aj vo Francúzsku. Razom sa tak jeho náskok pred tímovým kolegom zväčšil na 36 bodov a pomaly sa prestalo hovoriť o Bottasovi, suverénom bol Hamilton. Ten však zaváhal. V Rakúsku obsadil až piate miesto, čo síce mohli využiť ostatní jazdci, no Britov náskok bol veľavravný. Bottas skončil tretí, vyhral Verstappen. Čo sa nepodarilo v Rakúsku, napravil úradujúci majster sveta na domácej trati vo Veľkej Británii. Víťazstvom potešil fanúšikov a opäť zvýšil náskok pred Bottasom. Po upršanej Veľkej cene Nemecka sa opäť mohli karty mierne pomiešať, Hamilton skončil až deviaty. Jeho tímový kolega však závod nedokončil a vyhral opäť Verstappen, ktorý sa začal predierať celkovým poradím. Britský jazdec ale opäť dokázal svoje zaváhanie napraviť a vyhral v posledných pretekoch pred letnou prestávkou, na Hungaroringu predviedol spolu s tímom brilantnú stratégiu a tri kolá pred koncom predbehol dovtedajšieho lídra – Maxa Verstappena.

Verstappenovo povstanie

Ambiciózny Holanďan v službách Red Bullu Max Verstappen je považovaný za najväčší talent spomedzi mladých pretekárov Formuly 1. Tento status potvrdzuje aj v tejto sezóne. V úvodných ôsmich pretekoch síce skončil na pódiu len dvakrát, no z posledných štyroch závodov dva vyhral a raz bol druhý. Vďaka týmto zlepšeným výkonom sa dostal na tretie miesto v celkovom poradí a je doslova na dostrel druhého Valtteriho Bottasa, veď na Fína aktuálne stráca len sedem bodov a rád by ešte prehovoril do súboja o titul. O tom, aký klenot majú, sú presvedčení aj v Red Bulle. Podľa slov šéfa tímu Christiana Hornera je Max Verstappen aktuálne najlepším jazdcom na svete. Svedčia o tom aj jeho výsledky, veď už dvadsaťjeden pretekov neskončil horšie ako piaty.

Trápenie Ferrari, Leclerc vystupuje z Vettelovho tieňa

Jedným z najhorúcejších adeptov na ohrozenie suverénneho Mercedesu bolo pred začiatkom sezóny Ferrari. Taliansky tím povolal na miesto odchádzajúceho Kimiho Räikkönena mladého Charlesa Leclerca a ten sa šance chopil poriadne. Tímová jednotka Sebastian Vettel, mala útočiť na Lewisa Hamiltona a pozbierať na začiatku sezóny čo najviac bodov. Vettel si však v úvodných piatich pretekoch pripísal len dve pódiové umiestnenia a to v oboch prípadoch iba za tretie miesto. Následne prišli záblesky v podobe dvoch druhých miest, no od Veľkej ceny Francúzska prišlo trápenie. Leclerc trikrát za sebou tímovú jednotku zdolal a nebyť vypadnutia v Nemecku, možno by ju porazil aj po štvrtýkrát. Mladý Monačan vyvíja na Vettela obrovský tlak a v kuloároch sa dokonca šepkalo o možnom konci štvornásobného šampióna. Aktuálne túto dvojicu delí 24 bodov, no pre Ferrari je momentálne najdôležitejšie udržať druhú priečku v pohári konštruktérov.

Príjemne prekvapuje McLaren, či Russell. Negatívne zase Renault a Gasly

Za najväčšie prekvapenie doterajšieho priebehu sezóny možno jednoznačne označiť tím McLaren. Po dlhoročných trápeniach s jednotlivými súčiastkami, keď si ani taký velikán ako Fernando Alonso nevedel rady, prišlo, zdá sa, zadosťučinenie. Nová jazdecká dvojica v podobe Carlos Sainz a Lando Norris sa ukazuje vo výbornom svetle. Ostrieľaný Španiel pravidelne boduje, zatiaľčo mladý Brit ukazuje svoj talent. Zdá sa, že v McLarene našli to, čo potrebovali a svedčí o tom aj aktuálne štvrté miesto v pohári konštruktérov.

To však v takom Williamse platí len na päťdesiat percent. Angažovanie Georgea Russella sa ukazuje ako prospešné bez ohľadu na to, že Brit ešte nebodoval. Svojho tímového kolegu Roberta Kubicu poráža pravidelne a náskok medzi touto dvojicou sa pomaly, ale iste prehlbuje. Russell tak má šancu odpichnúť sa ďalej vo svojej kariére, kým tá Kubicova sa s najväčšou pravdepodobnosťou blíži ku koncu.

Negatívnym prekvapením je tím Renault. Skúsená jazdecká dvojica Daniel Ricciardo – Nico Hülkenberg nenapĺňa predpoklady, o čom svedčia iba štyri bodované umiestnenia od oboch z nich. Pred Renault sa dokonca v rebríčku tímov dostalo aj Toro Rosso. No a práve odtiaľ do Red Bullu putoval Francúz Pierre Gasly ako náhrada za Daniela Ricciarda. Zdá sa však, že tento krok pánom vo vedení nevyšiel. Majú síce suverénneho lídra v podobe Maxa Verstappena, no Gasly nepredstavuje pre Holanďana žiadnu konkurenciu. Bodovaných pozícií síce Gasly nazbieral deväť, no najlepšie bol štvrtý a to len raz, na Silverstone. V celkovom poradí sa dokonca na jeho šiestu priečku doťahuje Carlos Sainz, ktorý stráca len päť bodov.

Kolos Formuly 1 si nateraz berie takmer štvortýždňové voľno. Do konca sezóny zostáva deväť pretekov, v ktorých je možné všetko. Mercedes býva v záveroch silný, no prehovoriť bude chcieť nielen Ferrari, ale najmä Max Verstappen, ktorý sa dostáva zrejme do životnej formy. Bude teda zaujímavé sledovať, čo nám kráľovná motoršportu pripraví ďalej.